Вышла новая версия бесплатного 3D-редактора с открытым кодом Blender 2.42. В этой версии представлено огромное количество нововведений, среди которых: Array Modifier. Модификатор для быстрого создания и анимации одинаковых или схожих объектов, таких как цепи, шестеренки и т.д. Система композитинга, включающая удобные элементы управления сложными сценами и изображениями. Vector Blur. Наложение эффекта смазанного движения на уже визуализированное изображение. Поддержка форматов OpenEXR, DPX, Cineon и Radiance HDR Улучшенный редактор для нелинейного видеомонтажа Улучшенные средства для создания UV-развертки для сложных поверхностей. Группировка объектов Улучшенный физический движок для игрового движка с поддержкой файлов в формате Collada. Улучшенный модуль для создания жидкостей В программе есть все инструменты, которые используются в профессиональных 3D-редакторах, так что, работая в Blender, можно разобраться с основами 3D и уяснить для себя принцип работы подобных приложений. Home_http://www.blender.org/ Downloads (~11,63 Mb)_http://download.blend...er-2.42.tar.gz
ЭЖД, 19.02.2007 - 16:10
Blender 2.43
Вышла новая (2.43) версия программы для 3d-моделирования Blender. Добавлены новые возможности, такие как Sculpting и Retopo. Downloads_http://download.blend...er-2.43.tar.gz
VOL_del_MAR, 22.03.2007 - 17:09
Не совсем удобен для тех кто привык к пакетам 3DMax- но инструментов для работы достаточно,возможность настройки под себя,через пару дней можно вполне нормально работать.
ЭЖД, 14.05.2007 - 14:46
Blender 2.44
На официальном сайте говорится, что "Blender 2.44 задумывался как большое обновление, в основном для исправления множества ошибок, но разработчики также взяли на себя труд добавить как минимум несколько интересных возможностей".
Из самых интересных новшеств стоит отметить поддержку subsurface scattering (подповерхностного рассеивания света), полную 64-битность, множество улучшений в режимах Sculpt и MultiRes. Кроме того, внесено множество мелких исправлений/улучшений. Python 2.4 (~11 Mb)_http://download.blend...4-i386.tar.bz2 Python 2.5 (~11 Mb)_http://download.blend...5-i386.tar.bz2
ЭЖД, 10.09.2007 - 15:05
Blender 2.45 Release Candidate 2
Compared to the previous RC the changes are: FBX export now works for armature/poses Fixes in Collada export Shadow calculation bug fix
The most important Bug Fixes in 2.45 are: SSS work with panorama render Remove artifacts with negative lights using SSS Disable SSS better for preview rendering, so it does not slow down other preview render at all. Fix error in Transform Constraint with planar constraints when the plane was perpendicular to the viewport. Fix a Vector blur error in "Ztransp" that produce black lines (on edges) appeared, which didn't get blurred away. Fix a error in the Particle System that cause bad result in command line renders especially or in rendering first frame of animation. Fix Verse crashing in 64 bits Linux. Math node now has reflective behavior. Importing 3DS files with lamps failed. Bundled python modules were not included in 2.44 by accident, making some scripts fail in 2.44 that worked in 2.43 (Windows Only, when Python was not installed) x86 (~11,9 Mb)_http://download.blend...5-i386.tar.bz2 x86_64 (~10,7 Mb)_http://download.blend...x86_64.tar.bz2
ЭЖД, 20.09.2007 - 8:16
Blender 2.45
Вышла новая версия открытого редактора 3D-графики. Среди наиболее важных улучшений этой версии можно отметить работу эффекта подповерхностного рассеивания с панорамными визуализациями, импорт файлов 3DS с источниками света, повышение стабильности работы системы частиц. Официального анонса пока нет. x86 (~12 Mb)_http://download.blend...5-i386.tar.bz2 x86_64 (~12 Mb)_http://www.blender.or...x86_64.tar.bz2
ЭЖД, 20.05.2008 - 18:12
blender 2.46
Новое: переписана система частиц, поддержка укладки волос и шерсти, средства для работы с тканью, мягкие тени, модуль для просмотра графических файлов, улучшен просчет физических задач, шейдеры GLSL, возможность использования нескольких материалов и карт UV, улучшен модуль Python, инструмент для моделирования с помощью кистей. Downloads_http://download.blend...er-2.46.tar.gz
ЭЖД, 24.08.2008 - 8:57
Blender 2.47
Continuing Blender 2.4x series, Blender 2.47 is a bugfix release to stabilize the "Bunny Release", serious effort has been put in tracking bugs and fixing them.
New tools and improvement have been made to the Snapping tools. Better Game Engine logic.
Fixed an incorrect transformation for particle group visualization.
Fixed negative value in the Gamma node with negative input.
Tangent shading (which only affects specular) made bump mapping not work for diffuse.
Fixed Mesh Deform Modifier not working on extruded curves.
Fixed crash converting old particle system from a linked file.
Object instancing didn't restore matrices correct for Environment Map, this could give object rendering in the wrong position.
Compositor nodes with use nodes disabled didn't properly redraw the node window on changes.
Blender would crash if the user cancel the hair softbody bake.
The Disable Tex option didn't disable textures for the Texface material option.
Fixed data browse for image painting, which didn't work.
Action Editor Border Select Channels no longer selects bones.
Fix bug in X-Mirror for armatures. When a bone in a mirrored chain wasn't named propertly, it would leave the head or tail in an invalid state.
Fixed baking AO with greater then 16 samples.
Fixed "Col" option for particle systems does not work correctly with Mat IPOs
Fixed Particle mirror could fail on some faces.
Bevel tool was hanging on certain geometry where the edge to be beveled was shared by two faces that had more than one edge in common and caller was not checking return status of Bmesh eulers.
Fixed Game Engine corrupts Pose data
When your home directory is full, saving defaults would fail without raising an error.
Fixed crash on grab/move on axis when nothing selected.
Update-automatically option in IPO Editor now updates objects using the active IPO-block as their ObAction when transforming keyframes.
Shift+H would hide unselected objects on unseen layers.
Color picker didn't always redraw rgb/hsv/hex values.
Vertex parenting didn't work correct with multiple unconnected curves.
Fixed crash in fluid bake with large amount of small fluid objects.
Outliner doesn't update when changing parent in Transform Properties
Выпущен релиз открытого пакета 3D графики Blender 2.48, в который были включены новшества, разработанные в рамках подготовки игрового 3D движка Blender Game Engine, на базе которого готовится к выходу релиз игры Yo Frankie (ранее проект назывался Apricot). DVD диски с финальной версией Yo Frankie сегодня были отправлены в печать и будут готовы 1 или 2 ноября.
Из новшеств Blender 2.48 можно отметить:
Возможность прорисовки материалов в реальном режиме времени в окне 3D редактора и игровом движке;
Новый инструмент для быстрого наброска эскиза сцены;
Система для просчета игровой логики, описывающей особенности взаимодействия персонажей;
Улучшенные средства для управления анимацией;
В библиотеке физической симуляции Bullet появилась поддержка податливых объектов, таких как ткани и одежда;
Новое средство реалистичного изменения освещенности, в зависимости от параметров облаков, атмосферы и солнца;
Новые кисти и фильтры текстур, упрощающие формирования скульптур;
Средство для создания цветных теней;
Встроенный текстовый редактор для написания Python скриптов, имеет поддержку подсветки синтаксиса и автодополнения кода;
Новые модификаторы сморщивания и деформации;
Улучшение средств для управления поведением жидкостей;
В системе симуляции эффектов вызванных ветром, добавлены дополнительные опции для усиления реалистичности.
Некоторые новые возможности, добавленные в Blender 2.49:
Улучшена стабильность игрового движка Blender Game Engine, проведено дополнительное тестирование и исправлены выявленные ошибки. Значительно увеличена производительность некоторых подсистем игрового движка, что привело к трехкратному увеличению скорости игр, подобных YoFrankie;
В игровом движке появилась возможность одновременного использования нескольких потоков с динамическими видео-текстурами, источником которых могут выступать видеозаписи, набор изображений или результат рендеринга сцены;
Поддержка преобразования результатов рендеринга на лету в куполообразную форму, например, для эффекта линзы, планетария или дверного глазка;
Возможность редактирования узловых точек стыковки текстур;
Улучшение режима рисования в режиме 3D просмотра (проекции), позволяющего рисовать непосредственно на модели без заботы об UV-маппинге или стыковке швов;
Etch-a-ton - предварительная реализации новой технологии формирования эскизов снаряжения с учетом точек деформации;
Поддержка формата JPEG2000 с улучшенным сжатием, поддержкой альфа-каналов и HDR-цветами 16-бит на канал;
Обновлена библиотека для симуляции физических процессов, расширенная средствами для создания более реалистичного поведения различных двигателей, роботов, механических кукол и средств транспорта;
Улучшены средства для формирования игровой логики и возможности встроенного Python API. Добавлены новые Python скрипты, такие как генераторы болтов и ландшафтов.
New: Compositor: UV Map node now has better handling of edge cases (where UV values meet sky background) Wavefront OBJ support to import & export curves as OBJ native curves (rather then a bunch of edges) Wavefront OBJ X90 option for export to write files without rotation. Sequencer: effect strips had no filter option, which was therefore added. So you can apply color balance on effect filter output GE Python support for __contains__ "prop" in gameOb and "OBCube" in scene.objects syntax. GE Python support for dictionary style get() cont.actuators.get("key", default), works for sensors and object controllers too. Action actuator getChannel("name") function to get the bone loc,size,quat for a bone.
Upgrade extern/xvidcore to version 1.22. This fixes Xvid crashing on linux 64 bit.
Updated Blender/Python API and GameEngine docs.
Various Bugs:
SoftBody, vertex groups were not notified on deletion & fixes for Mass and Spring Painting
Softbody, non mesh objects missing initializers [bug #18982]
Self Shadow Vertex Colors, improved blur method to give more even results.
Converting nurbs to a mesh ignored smoothing for Alt+C and from python.
Object Active to Other, Fix python error when running in local view.
Ancient resource leak where checkPackedFile would open a file and never close it.
Fix for uninitialized memory use with X11 keyboard and tablet events.
Fix for building with CLang (LLVM)
Render Bugs:
Using LightGroups override for material doesn't work for preview renders.
Render Stamp, error in setting the alpha value when drawing text into a char buffer.
Lumma Matte, Fix in low value setting.
Originally checked against the wrong channel (chroma) instead of the luminence channel.
Changed default value for high value to 1.0 from 0.0
Baking selected to active with nearby dupliframes objects crashes blender [bug #19029]
Fix for high energy sunlamps, turning specular black [bug #18837]
Game Engine Bugs:
Saving runtime on Windows didn't work with python2.6
Let IPO's animate the ref value for KX_BlenderMaterial's
Game Engine Python Bugs:
Converting a mesh from a python argument was broken but happened to work in some cases.
Memory leak fix for action.channelNames.
Was writing to freed memory when freeing a python object in some cases.
Removing GameLogic.EvalExpression(), was unstable.
Crash fix when casting a ray to the same location as the object.
Fixed KX_PolyProxy returning improper VertexIndex with mixed triangles and quads with using .getVertexIndex() and .v1, .v2, etc. [bug #19254]
Fixed obj.sendMessage() with 4 arguments crashing blender [bug #18963]
Game Engine Bullet Bugs:
Crash fix when a parent compound object didn't have a physics controller.
Fix for the torque actuator x -& y-axis not working.
Sequencer Bugs
IPO curve-deletion resulted in non-working effect
easy retiming only allowed enlarging of strips, now shrinking is also possible (easy retiming: use the right display handle of input strip and shrink or enlarge, will make the speed of the strip exactly fit the effect strip's length)
frames after end-of-display of input strips can now be accessed.
frame blending can now be done on more than two frames, enabling really fine grained motion blur if you speed up a sequence with high factors (bigger than two).
Scene-Strip rendering with compositor scenes failed, if they had no camera attached.
Fixed hdd-audio for sample formats other than 16 bit (8 bit eg).
Import/Export Bugs
FBX Export, Incorrect formatting that broke some converters.
BVH Motion Capture Import, Did not support single rigid body objects. [bug #18949]
OBJ Import, fix for importing of transparent faces from .mtl files - ZTrans now is set for them as well. (improves import from SketchUp)
Collada export, Empty material slot would raise a python error.
Collada import, fixes for increased Sketchup interoperability and more.
Quake MAP Export, empty nodes were not exported, also noticed files were invalid if there were no meshes or surfaces.
Quake MAP Export, had support for single triangular brush unnecessarily disabled.
Quake MD2 Export, Fix for vertex normals [patch #19206]
Python API
Mathutils (quat_a*quat_b) was broken, returned (quat_a*quat_a) instead.
Support for editing properties IpoCurve.driverBone and IpoCurve.driverBone2 and modifies IpoCurve.driverChannel to allow OB_ROT_DIFF.
Documentation corrections.
Support for rendering background scenes different from the active scene.
scene.render.render() now behaves the same in interactive and background mode
scene.render.saveRenderedImage() now works correctly in background mode
Armature active bone can be set.
New:
16bit SGI image loading
When BLENDER_FORCE_SWAPBUFFERS env variable is defined, a function is enabled that fixes
flickering for some Intel and Radeon cards.
Python API - Particles
Draw As variable and dict
Strand render toggle
Object, psys variable in duplicate
Material, Strand render variables
Texture, Use colorbands
Lamp, Spot buffer type selection
Game Engine Physics support for reinstancePhysics mesh from Python and the dynamic actuator.
ReplaceMesh Actuator option to replace the physics mesh and display mesh + python api options.
The Blender Foundation and online developer community is proud to present Blender 2.5 Alpha 0. This release is the first official testing release of the Blender 2.5 series, and represents the culmination of many years of redesign and development work.
What to Expect Big improvements - This is our most exciting version to date, already a significant improvement in many ways over 2.49 Missing/Incomplete Features - Although most of it is there, not all functionality from pre-2.5 versions has been restored yet. Some functionality may be re-implemented a different way. Bugs - We've fixed a lot lately, but there are still quite a few bugs. This is alpha software, we're still working on it! Changes - If you're used to the old Blenders, Blender 2.5 may seem quite different at first, but it won't be long before it grows on you even more than before.